Welcome to Jordan

11 maart 2010 - Wadi Musa, Jordanië

De reis is nu echt begonnen! En we zijn nu al heel wat daagjes in Jordanie en het is heerlijk! Jordanie is een heel relaxt land om in te reizen en we genieten van de arabic avonture en ik ga proberen onze ervaringen van de afgelopen 9 dagen op te schrijven.

Ondertussen zijn we vanuit Amman naar Medaba gereisd en daarvandaan weer naar Kerak en daarvandaan weer naar Dana, en nu zijn we sinds twee dagen in Wadi Musa (Petra). Onderweg genieten we van de Arabische muziek die overal speelt, de oude mercedessen in prachtige kleuren als mosgroen en okergeel,  de heerlijke falafels en de superaardige mensen die je graag welkom heten; Welcome to Jordan en dit plakken ze vaak achter elke zin en overal waar je komt wordt er heerlijke zoete thee  met mint of salie gedronken.

Nu ik dit schrijf zijn we in Wadi Musa. Het plaatsje naast de oude stad Petra, toch wel een van de meeste bijzondere plekken in het Midden Oosten. De afgelopen twee dagen hebben we het gebied verkend, en het is echt ongelooflijk!  Aan de ene kant is de omgeving heel mooi; ongelooflijke rotswanden en kalksteen in prachtige kleuren en natuurlijk de beroemde uit de rots gehakte tempels, graven en kloosters!

Maar ik begin maar even bij het begin.. de vorige keer dat ik het schreef waren we in Amman, niet heel bijzonder maar Avonds eten we bij Hashim een heel populair tentje niet ver van het hotel. Ze serveren maar een paar dingen. We krijgen heerlijke foul(soort bonen met tomaten gemixt), hummus (kikkererwtenpuree), falafel (gekruide kikkererwtenballetjes) en zoete mintthee. De dag erop reizen we door, met de bus naar Madaba. Een klein plaatsje met een grote christelijke gemeenschap. Het is voor ons vooral een relaxte uitvalsbasis voor de omgeving.

De volgende dag is de zon gekomen, na ontbijt op het dakterras gaan we met een taxidriver, we noemen hem voor het gemak BA (8team), hij rijdt ons overal naar toe,is erg relaxt en praat met stopwoorden. Hij vertelde dat hij niet bang was om te vliegen maar wel om te zwemmen, toch apart met de dode zee zo dichtbij waar het toch knap is als je daar verdrinkt.

Vandaag maken we een rit langs de dead  castles, drie oude overblijfselen van kastelen. Als we erheen rijden staan de borden naar Irak aangegeven, het is maar een kleine 200 km,toch wel apart.. Als we aankomen staan de bussen met (andere) toeristen al klaar, we genieten van de mooie kastelen, de prachtige dessert en we vermaken ons met de toeristen hihi, Tejo heeft al een hele reportage over toeristen in Jordanie!

Jordanie is een prachtig land en heeft veel te bieden,alleen zijn wij niet de enigste hier.. Tejo en ik spreken erover hoe sommige dingen hier op de oppervlakte kunnen blijven. Jij hebt de rol als toerist en zij bieden drie woestijnkastelen inclusief een authentiek kopje thee in een bedoeientent,alsof je in het openluchtmuseum zit ;-) maar vandaag spelen we even mee..

De volgende dag gaan we eerst naar Mount Nebo, de berg waar Mozes het beloofde land zag. Boven maken we een foto voor broeder Josef van het voormalige Nebo klooster in Nijmegen, en hang ik een zakdoekje in de wensboom voor mijn oma Alice, hopelijk helpt het! Hierna reizen we door naar de dode zee, in een soort public resort met zwembaden en pashokjes. De eerste keer in het water is heel maf, vooral het draaien van je rug naar je buik is grappig omdat je lichaam vanzelf weer omhoog schiet.. een heerlijke zwart moddermasker zorgt voor een poedelzacht huidje! Het weer is heerlijk dus we genieten in de zon. De volgende dag reizen we door naar Kerak, een plaatsje tegen de berg opgebouwd en boven op de berg staat een prachtig oud kruisvaardersburcht (van 1142 AC) met ondergrondse vertrekken en donkere gangen om te ontdekken, als een spannend jongensboek!

Omdat we de laatste paar dagen luxueus hebben geleefd.. besluiten nu tot een goedkope kamer. Dat hebben we geweten hihi het hotel had twee gedeeltes, voor de westerse toeristen en voor de andere toeristen… dus sliepen we aan de goedkope kant met een stel indieers die de godganse avond bollywoodmuziek draaien en vroeg in de ochtend staan te gorgelen en weet ik niet wat in de badkamer, een korte nacht..

We vertrekken naar Dana, een natuurreservaat. De reis is heel relaxt, overal waar je komt wordt je geholpen dus hoef je nooit te lopen want ze geven je gewoon een lift naar het busstation en daar aangekomen staat er alweer een busje te wachten om ons het vallei in te brengen. Het hotel is een kleurig allegaartje gerund door lokale bedoeienfamilies. Overal relaxte terrassen met een prachtig uitzicht over het vallei. Hier ook weer veel andere reizigers, wel een hele relaxte plek. We ontmoeten een Nederlands echtpaar die vertellen over hun fantastische reiservaringen, ze vertellen dat ze vijf jaar geleden, voor tien jaar hebben rond gereisd door heel  Europa en Afrika. In de middag gaan we met hun mee voor een wandeling met een gids.

Het is een geweldige wandeling met een plaatselijke gids die alle plekjes kent en van alles kan vertellen over geneeskrachtige kruiden die in de vallei groeien. De ongelooflijke rotsformaties en de ondergaande zon is prachtig. Wat een stilte en wat een rust. Het is toch nog wel een pittige klim over de rotsen, later in het hotel vertellen Bep en Han hun leeftijd. Ik kan haast niet geloven dat Han dit jaar 80 wordt! De volgende dag maken we een wandeling in de Feynan vallei, het is een pittige wandeling en de zon staat hoog maar we gaan slowly, slowly.. na 2,5 dalen, rusten we onder een boom, dan nog terug. Onderweg zien we prachtige vogels door de vallei en leer ik de kunst van het klimmen van Tejo; niet aan het einddoel denken en heel rustig aan in een regelmatig tempo.. tis behoorlijk pittig  maar het laatste stukje mag ik mee in de laadbak van de tourist police; nice. Tejo loopt de wandeling natuurlijk uit!

We besluiten de volgende dag door te reizen naar het beroemde Petra, omdat we vroeg zijn kunnen we dezelfde dag nog naar de vindplaats, ik ben echt excited!! Na een zeer duur kaartje te hebben gekocht lopen we de lange wandeling door de kloof, die ongelooflijk hoog is en supermooi,dit is al zo indrukwekkend en dan aan het einde opeens de prachtige gevel, helemaal uit de rots gehakt en wel 43 meter hoog. Echt een gave plek!  Heel Petra is ongelooflijk groot en ze zeggen dat je wel een hele week in het gebied kan wandelen en steeds weer nieuwe dingen kan ontdekken. We klimmen nog omhoog voor een geweldig uitzicht, terug willen we graag een alternatieve route nemen. Als we achter de koningstempel komen laten we de toeristen achter ons en we lopen een eind door woestijn en ergens achter  zou een ingang naar een kloof moeten zijn die weer leid naar de andere kloof bij de ingang. Als we de ingang vinden beseffen we ons pas hoe smal (soms minder dan 1 meter) die kloof is en dat niemand hier wandelt.. we klimmen de kloof in, en hier komt het echte Indiana Jones gevoel  naar boven (bezorgde ouders moeten misschien dit stuk even niet lezen..;_)) hoe dieper we in de kloof komen hoe minder onbegaanbaar het wordt, vooral het water is een probleem, na een half uur in de kloof komen we erachter dat we niet verder kunnen en nu weer terug, aaaiiii het is half vijf en de wandeling terug is nog een heel stuk, maar aan het eind komt natuurlijk alles goed en we zijn terug voor het donker wordt. Gesloopt komen we aan in het hotel. Vandaag zijn we weer naar Petra geweest, de hoeveelheid toeristen is ongelooflijk maar toch ook wel gerechtvaardigd vanwege de schoonheid van de plek. We waren vanmorgen al vroeg en zijn omhoog geklommen naar het klooster, 800 treden omhoog en dan; wow!

We relaxen de rest van de middag in het hotel, beetje arabisch voetbal kijken, theetjes drinken en sterke reisverhalen uitwisselen met andere reizigers hahaha.

De afgelopen dagen is de temperatuur flink gestegen, de eerste paar dagen was het overdag lekker en in de avond koel maar ondertussen is de temperatuur boven de dertig graden en is het ook in de avond warm, heerlijk (behalve als je in de middag een berg beklimt in de volle zon..)

Morgen gaan we naar Wadi Rum, een prachtige woestijn, natuurlijk gaan we op een kameel rijden en slapen in de woestijn; exciting!!

By the way: We waren super blij met al jullie leuke reacties! Dank!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Annemiek:
    12 maart 2010
    whaaaaa!! wat een feest om jullie verhaal te lezen!! jordan klinkt werkelijk geniaal!! wat een bijzondere mensen en plekken komen er op jullie avontuurlijke pad!
    super leuk!: zoveel foto's :D :D wat een bizarre landschappen..
    geniet ervan samen en ik kijk uit naar verhalen over kamelen en sterren hoog aan de hemel in de mysterieuze woestijn..
    was leuk jullie gister even te spreken :) ik voelde me ook even in het midden-oosten met de geluiden van de drukke straat en uiteraard de conversatie met hem haha :D kus voor jullie!!
  2. Els Hanssen:
    12 maart 2010
    Genoten van jullie reiverslag in het bijzonder ook van de mooie foto's. We kijken uit naar het volgende reisverslag en hopelijk weer zulke mooie foto's Liefs Piet en Els.
  3. Karlijn:
    13 maart 2010
    Hee lieve, stoere reizigers, wat een mooie (sterke!) verhalen en wat kun je veel beleven in 9 dagen!! Wat leuk dat wij zo mogen meegenieten van die avonturen en prachtige foto's. Wat goed om jullie te zien stralen op de foto's. Wat onwerkelijk dat jullie daar echt zijn, nu!! En wat geweldig. Hier alles goed en druk als vanouds, feestje/CD- release was geslaagd, we hebben jullie wel gemist.. Geniet, beleef en relax. KUS. Karlijn&Wicher
  4. Manna en Frank:
    13 maart 2010
    Hee!

Super leuk om jullie bijzondere reis te volgen,

Liefs,

Frank en Manna
  5. Verena rutz:
    14 maart 2010
    Lieve Lisette&Tejo !
    Dankjewel voor het ontzettend interessante verslag ! Ik heb het ook uitgeprint voor Mieke&Wim en opgestuurt, kunnen ze ook mee-genieten !SUPER, jullie belevenissen !Heb je nog tijd om te breien, Lisette ?
    kùsschen
    vrMamma
  6. ma en pa:
    15 maart 2010
    Hoi Liset en Theo,
    We vonden het gisterenavond super leuk om elkaar via skyp bij te praten en jullie te zien.
    jullie zien er goed uit en zijn klinken heel enthousiast houden zo!
    Ook van jullie reisverslag hebben we genoten.
    Tot skyp sms mail en het volgende verslag.
    Liefs ma en pa