We zijn weer thuis!

12 juli 2010 - Nijmegen, Nederland

We zijn weer thuis! En om het nog af te maken een laatste berichtje!

Het zit erop, en we kijken terug op vier fantastische maanden, met hoogtepunten en ook dieptepunten. Kirgizië was er één van. Als we er nu op terug kijken hebben we geluk gehad. De situatie is gelukkig verbeterd in de afgelopen week maar het is ongelooflijk wat een humanitaire ramp zich daar heeft afgespeeld. Zoveel doden, zoveel vluchtelingen, steden afgebrand. Wij hadden natuurlijk het geluk als rijke westerling weg te kunnen gaan, vele etnische Oezbeken moesten met gevaar voor eigen leven vluchten naar de grens. We hebben een krantenartikel over ons en Jan, met wie we in het guesthouse in Osh zaten, onderaan toegevoegd

De laatste twee afsluitende weken hebben we nog een heerlijke tijd in de Baltische staten gehad.

Omdat we een goedkope vlucht naar Riga (Letland) konden krijgen en weer een goedkope vlucht daarvandaan naar huis met Ryan Air besluiten we de Baltische staten een bezoekje te brengen. Door alle onverwachtse gebeurtenissen gaan we i.p.v 5 dagen 15 dagen! We blijven wel binnen het immense ex Sovietrijk! De sporen zijn nog steeds te zien; oude deprimerende flatgebouwen voor de allerarmsten en voor de toerist zijn er oude sovietbunkers te bezoeken. Het was zelfs mogelijk om een feestje te geven op de plek waar vroeger de allerhoogsten kopstukken samen kwamen voor een feestje. Met muziek en eten zoals vroeger, we hebben ons verbaasd!

Maar de Baltische staten is na Centraal  Azie echt vakantie!  In Riga hebben we een oude stationwagen gehuurd, en naar een soort Xenos gegaan waar we een tent, slaapzakken en matjes gekocht hebben en zijn begonnen met rijden.

We rijden van natuurpark naar natuurpark en het mooie is dat er op veel plekken (gratis) kampeerplekken zijn aangelegd, dus het wordt ons heel makkelijk gemaakt. We staan op hele mooie plekken. Aan de rivier, tentje opzetten, hengeltje uit, en vuurtje maken. We zitten heel noordelijk dat betekent dat het in deze tijd van het jaar bijna niet donker wordt, maar een paar uur. Heerlijke voor kamperen maar het wordt heel koud als de zon onder was. Het vuur dus nog maar wat hoger opstoken J

Op 23 juni vieren we met het hele land Midzomernacht.  In de Baltische staten (samen de Scandinavische landen) wordt het uitbundig gevierd. S’avonds worden metershoge vuren aangestoken, traditiegetrouw gaan ze uitgebreid de sauna in om daarna weer door te gaan met eten en veel drinken! Dit alles brengt goed geluk voor het nieuwe jaar! Een heerlijke avond!

Maar behalve mooie natuur bezoeken we ook de hoofdsteden van Letland en Estland. Talinn en Riga zijn prachtige hoofdsteden, met een hele mooie oude binnenstad. Met alles wat een toerist eigenlijk begeert. Kleine straatjes met prachtige gevels, overal knusse cafeetjes en koffiehuisjes met zoveel lekkere taartjes als je maar wilt. En in de avond gaan de casino’s en de clubs open. Overal mooie mensen, cocktails en als je wilt voor de mannen een happy end van de avond… De ene na de andere straat heeft gezellige pubs, loungecafé’s en discotheken waar je kan dansen tot de zon opkomt. We krijgen er een beetje een Oktoberfest gevoel bij. Over lange houten tafels en serveersters die in middeleeuwse corsetten de mannen bedienen met nog meer bier. Ze noemen Riga ook het nieuwe Amsterdam, heel geliefd bij de Engelsen voor vrijgezellenfeesten.

Maar het is heel wrang, als je kijkt naar wat de gemiddelde Let of Est (in Estland iets meer) verdient is dat totaal niet in balans met wat het allemaal kost. Ze verdienen gemiddeld 350 euro in de maand en het prijsniveau, vooral in de hoofdstad, restaurants en supermarkten is bijna op Nederlands niveau, en de kroegen in de oude binnenstad gaan ons budget vaak zelfs nog te ver! Als we in Riga op de centrale markt zijn zien we een hele andere kant van Riga. Hier staan de oude vrouwen in rijen onder het viaduct spulletjes te verkopen om rond te komen. Want van het pensioen kan je hier niet leven, 100 euro in de maand, in de winter kan je daar de stookkosten misschien net van betalen. De één verkoopt panties en de ander weer batterijtes. Een man ligt achter op de trap zijn roes uit te slapen terwijl de mensen langs lopen met de boodschappen. De verlokkingen, de grote shoppingmalls lijkt allemaal een teken van fantastische welvaart maar het is maar voor een heel klein gedeelte van de bevolking weg gelegd, en de kloof tussen arm en rijk is ontzettend groot en wordt alleen maar groter.

‘Alleen als je geld hebt is de vrijheid niet duur’ (Klein orkest)

Als we in de kleine dorpjes springen de sociale problemen nog meer in het oog. De hoofdsteden lijken wel een poppenkast vergeleken hierbij. Verlaten huizen en mensen die we spreken die zich een slag in de rondte moeten werken om rond te komen. In de middag liggen de werkloze mannen al op het veldje naast de supermarkt, met lege flessen goedkoop bier naast zich. Schrijnend veel alcoholisten, eigenlijk overal zie je ze wel. Een man in Estland zei dat er in de Baltische staten gemiddeld meer wordt gedronken dan in Rusland. Hij vertelt het haast met trots in z’n stem.

Vorige week vrijdag zijn we terug gevlogen naar huis, heel fijn om iedereen weer te zien. Nu maar eens foto’s uitzoeken en al die ervaringen en mooie herinneringen laten bezinken.

We vonden het super leuk dat jullie zo geïnteresseerd waren in onze reis en hopen dat jullie ervan ‘meegenoten’ hebben!

Tot snel!

Liefs, Tejo en Liset

Drie Nederlanders in onrustig deel Kirgizië

DEN HAAG -  Van de 32 Nederlanders die voor zover bekend nu in Kirgizië verblijven, zitten er drie in de stad Osj, in het zuiden van het land. Dat meldde het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag maandag. In het zuidelijk deel van het land deden zich maandag opnieuw onlusten voor.

De Duitse ambassade stelt, als vertegenwoordiging van de Europese Unie, alles in het werk de drie Nederlanders en overige EU-burgers zo snel mogelijk vanuit Osj over te brengen naar de hoofdstad Bisjkek, aldus een woordvoerder van het ministerie. Een vierde Nederlander is zaterdag al uit Osj vertrokken.

Het merendeel van de 32 Nederlanders verblijft in de hoofdstad Bisjkek, in het noorden van het land.

Het ministerie ziet nu geen aanleiding voor de Nederlanders het land te verlaten. Wel ontraadt Buitenlandse Zaken alle niet-noodzakelijke reizen naar het land.

Nederland heeft geen ambassade in Kirgizië. Ons land houdt met Nederlanders in Kirgizië contact via de honorair consul in Bisjkek en het ambassadekantoor in Almaty, in buurland Kazachstan.

Telegraaf, 13 juni; toen we allang in Bishkek weer waren!

1. Annemiek:
    12 juli 2010
    ..ik had eigenlijk wel een kiekje verwacht van jullie huidige slaapplaats als afsluiter van de fotoserie ;)
    goed dat jullie er weer zijn!
    liefs! :)
  2. Els Hanssen:
    12 juli 2010
    Lieve Liset en Tejo, WELKOM THUIS. Nu heerlijk nagenieten van de mooie indrukken en foto's. Tot ziens bij pa en ma.Groetjes Piet en Els.
  3. Inez:
    13 juli 2010
    Welkom thuis!
    Laat alles op je inzinken! En miss zien we elkaar wel binnenkort! Mooie reis, leuke verhalen! Geniet er van hier in Nl!
    xx